Als ondernemer is het fijn om voldoende geld te hebben op het moment van de omzetbelastingaangifte / btw aangifte. Met deze 6 super tips zorg jij ervoor dat je altijd voldoende geld hebt om jouw btw aangifte te kunnen betalen.
Op het moment dat jouw klanten de fatcuren nog niet hebben betaalt, maar het kwartaal voorbij is, moet jij wel die btw al afdragen. Dat kan vervelend zijn en daarom geef ik je graag 6 tips die ervoor zorgen dat jij niet in de problemen komt omdat jouw klant de factuur nog niet heeft betaald.
1. Aparte rekening voor de btw
Maak verschillende potjes voor jouw onderneming! De twee belangrijkste potjes zijn de belastingpotjes, want daar moet je altijd voldoende geld voor hebben. Wordt er een factuur betaald? Stort dan direct het geld in een potje zodat jij zeker weet dat je voldoende geld hebt om de belastingen te kunnen betalen.
Meer weten over die potjes? Lees dan dit aritkel.
2. Strak debiteuren beheer
Zorg ervoor dat jouw klanten de rekeningen op tijd betalen. Een debiteur is iemand die jouw rekening nog niet heeft betaald, jij hebt daar nog een vordering op. Zorg dat je klanten zich houden aan het betalingstermijn dat jij hebt gesteld. Zijn ze te laat, stuur dan direct een mail met een herinnering. Of kies voor een andere aanpak die bij jou past, maar zorg wel dat je er direct achteraan gaat.
3. Slim factureren
Als je bij het factureren rekening houdt met de btw aangifte kan dat in je voordeel werken. Zo is het bijvoorbeeld slim om niet op 31 maart de factuur te sturen, maar op 1 april. Op die manier zorg je ervoor dat je die factuur niet hoeft mee te nemen in de btw aangifte en je de btw dus ook niet hoeft voor te schieten. Op deze manier stel je de btw afdracht drie maanden uit, namelijk naar het volgende kwartaal.
4. Factoring
Een manier om “direct” aan je geld te kunnen komen na het verzenden van een factuur is door middel van factoring. Hierbij verkoop jij je factuur aan een factoring bedrijf en zij zorgen ervoor dat de factuur betaald wordt. Het voordeel hier is dat jij binnen 24 uur de factuurbetaling ontvangt. Factoring zorgt ervoor dat jouw cashflow beter wordt indien jij veel met klanten werkt die niet op tijd betalen of betalingstermijnen hanteren die erg lang zijn. Hier zitten kosten aan verbonden dus het hoeft niet altijd voordeliger te zijn. Een groot voordeel is wel dat zij verantwoordelijk zijn voor de laat-betalers en mensen die helemaal niet betalen.
5. Rekening courant krediet
Op het moment dat jij onvoldoende geld hebt om de btw aangifte te kunnen betalen, kan het verstandig zijn om een rekening courant krediet te nemen. Dit is ook wel het bekende “rood staan”. De rente hierop is heel erg laag, zodra jij je rekening hebt aangevuld hoef je ook niet langer rente te betalen en dat kan daarom grote voordelen beiden. Een boete van de Belastingdienst omdat je te laat betaalt is zonde en waarschijnlijk nog een stuk duurder ook.
Lees ook: Riskeer nooit meer een btw boete met deze 7 tips
6. Btw terug vragen bij oninbare facturen
Soms kan het zijn dat je klanten helemaal niet meer de factuur betalen. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf failliet is gegaan en ze onvoldoende middelen hadden om jouw factuur nog te betalen. Dan hoef jij de btw niet te betalen, maar deze kan je terug vragen in jouw belastingaangifte. Let daarom goed op of jouw klanten de factuur wel betalen!
Heb je hulp nodig met je belastingaangiften of heb je andere belastingvragen? Stuur mij dan snel een email en dan help ik je verder.